CASA VINICOLA CALDIROLA
La Cacciatora tillhör en av Italiens största producenter Caldirola och är deras prestigevarumärke. År 1897 var Caldirola en enkel taverna i Contra, en liten by i Missaglia-kommun där det nuvarande huvudkontoret för Casa Vinicola Caldirola är baserat idag. Det var här som Ferdinando Caldirolas berättelse hade sin början. Under 1940-talet förvandlade Ferdinando tillsammans med sin son Gaetano tavernan, vid den tiden en populär mötesplats för lokalbefolkningen, till en mer strukturerad försäljningsplats. På den tiden sålde man inte bara vin utan även kött och ost och alla familjemedlemmar var involverade. I början var verksamheten liten men långsamt började vinhandeln bli mer betydande och slutligen etablera sig som den huvudsakliga kommersiella verksamheten. Under 1960-talet utforskar Gaetano Caldirola de bästa vingårdarna i Piemonte-regionen med Barbera, Nebiolo och Moscato som utgångspunkt. Därefter anställde han sju personer till för att hjälpa honom att tappa vinet. Vid den tiden var allt arbete manuellt och det fanns bara en enda lastbil som transporterade vinet från järnvägsstationen till Missaglia. Det lilla företaget var framgångsrikt och alla i området uppskattade utformningen av flaskorna där vinet förvarades och såldes. Flaskorna hade ännu inte några etiketter, man använde helt enkelt olika färgade flasktoppar för att skilja de olika vingårdarna och glaset präglades av orden "Caldirola-viner". Under sjuttiotalet blir buteljeringsanläggningarna allt mer tekniska tills de blir helt automatiserade. Vinodlingen Gattinara i provinsen Vercelli blir en del av Caldirolas permanenta produktionsinfrastruktur där vinerna genomgår en naturlig jäsningsprocess. Caldirola väljer regionen Lombardiet som den mest lämpliga platsen för kommersialisering av sina viner, en region som inte bara erbjuder möjligheten till nya marknader utan också tillgången på tjänster som krävs i den omedelbara omgivningen. Storskalig detaljhandel är det nya målet och Nando Caldirola är redo att ta över och föra företaget framåt. Varumärket "La Cacciatora" blir företagets stora succé, vinets höga kvalitet och prisvärda viner vinner snabbt framgång och sortimentet växer. Man skaffar nya vingårdar från Piemonte till Toscana, Sicilien och Abruzzo. Företaget introducerar kampanjen "Empty Loses Out" och uppmuntrar konsumenterna att återvinna sina glasvinflaskor. Redan här på tidigt 70-tal börjar företagets miljömedvetenhet och har allt sedan dess spelat en allt viktigare roll.
Med konsolideringen av försäljningen på den italienska marknaden börjar företaget se längre bort efter försäljningsmöjligheter. Caldirolas första steg utanför Italien börjar med Tyskland, sedan Belgien, Luxemburg och slutligen med Moskva. Det är under denna period som deras fem-liters flaska kallad "Dama" föddes, med en hals krage skapad personligen av Nando Caldirola. Flaskan blir normen för den italienska konsumenten och företagets varumärke utomlands. Före detta Sovjetunionen blir en populär destination för affärsresor och Gorbatsjov firar sin resa till Italien med ett glas Caldirola-prosecco medan företaget också börjar sin sponsring och involvering i idrottsvärlden. Flaskan som framställts speciellt för 1990 års VM skapas av Caldirola och man börjar sponsra Giro de Italia. De första fem åren i det nya årtusendet är en period med stor förändring i ledning av företaget då Nando ger upp ledningen av Casa Vinicola Caldirola. Den nya ledningen, som har betydande oenologisk erfarenhet och stora vinkunskaper, fortsätter att sträva för att nå och överträffa det högt uppsatta mål man har. Starkare exporttillväxt, lanseringen av nya produkter i linje med marknadens krav, alltid ”Value for Money” och ökad miljömedvetenhet.
PRODUKTER FRÅN DENNA PRODUCENT